-
شماره انتشار در روزنامه رسمی :19128
-
تاریخ انتشار در روزنامه رسمی :1389/08/9
راي هيأت عمومي ديوان عدالت اداري شماره هـ/83/330 ،مورخ 1389/8/4
تاريخ: 1389/6/8 شماره دادنامه: 209ـ 210
کلاسه پرونده: 83/330 و 85/853
مرجع رسيدگي: هيأت عمومي ديوان عدالت اداري.
شکات: آقايان 1ـ سعيد روا 2ـ سيد محمود سروري.
موضوع شکايت و خواسته: ابطال رديف 1ـ32ـ4 و 2ـ23ـ4، آييننامه عملياتي و ضوابط عمومي تعرفههاي آب و فاضلاب.
گردشکار: شكات به موجب دادخواستهاي جداگانه تقديمي اشعار داشتهاند، بندهاي 1ـ32ـ4 و 2ـ23ـ4 آييننامه عملياتي و شرايط عمومي تعرفههاي آب و فاضلاب مصوب 1375/6/10 وزير نيرو مبني بر:
« بند 1ـ32ـ4: نرخ بهاي آب مصرفي و كارمزد دفع فاضلاب مشتركيني كه بعد از مهلت مقرر در صورتحساب نسبت به پرداخت آن اقدام نمايند و يا مشتركيني كه خواهان پرداخت بهاي آب مصرفي و كارمزد دفع فاضلاب قبل از انتهاي دوره مصرف باشند به ترتيب در ضرايبي معادل 04/1 براي تأخير و 96/0 براي تعجيل به ازاء هر دوره ضرب خواهد شد.» و
« بند 2ـ23ـ4: داشتن انشعاب آب و فاضلاب لازم و ملزوم يكديگرند و كليه مالكان املاك واقع در محدوده طرح جمعآوري و دفع فاضلاب مكلفند ظرف مدتي كه دستگاهها و شركتهاي آب و فاضلاب اخطار يا اعلان مينمايند تقاضاي نصب انشعاب فاضلاب ملك خود را به مرجع مربوطه تسليم و هزينه آن را پرداخت نمايند. در غير اين صورت شركتهاي آب و فاضلاب مجاز به قطع آب اينگونه املاك خواهند بود. برقراري مجدد آب موكول به درخواست نصب انشعاب فاضلاب و پرداخت هزينه آن ميباشد.»
مغاير تعدادي از اصول قانون اساسي و خلاف شرع بوده و خواهان ابطال مصوبات معترضعنه به شرح بندهاي فوق گرديدهاند. معاون حقوقي، امور مجلس و پشتيباني وزارت نيرو به موجب لايحه شماره 410/49449 مورخ 1383/9/1 كه به شماره 1248 مورخ 1383/9/2، ثبت دفتر هيأت عمومي گرديده، اشعار داشته: 1ـ در بند 1ـ32ـ4 آييننامه به هيچ وجه افزايش 96درصدي آب بها پيشبيني نشده است. زيرا اولاً، آب بها بر اساس ماده 133 قانون برنامه سوم و قوانين بودجه سنواتي تعيين ميگردد و به هيچ وجه در مصوبه يادشده آب بها تعيين نشده است. ثانياً، برخلاف ادعاي شاكي بند 1ـ32ـ4 مربوط به حق انشعاب نيست و ارتباطي به آن ندارد. ثالثاً، در بند 1ـ32ـ4 بحث 96درصد افزايش آب بها يا حق انشعاب نيست كه شاكي آن را وارونه جلوه داده و در بندهاي اولاً و رابعاً دادخواست دو برابر افزايش و ... ذكر نموده است بلكه در اين بند مقرر گرديده مشتركيني كه خواهان پرداخت بهاي آب مصرفي و كارمزد دفع فاضلاب قبل از انتهاي دوره مصرف باشند، به عبارت ديگر چنانچه مشتركيني خواهان پرداخت آب بها و كارمزد دفع فاضلاب قبل از مصرف باشند و به صورت پيشپرداخت اقدام نمايند ميزان بدهي در ضريب 96 درصد ضربشده و معادل 4 درصد تخفيف دريافت مينمايند و اين ماده هيچ ارتباطي
به بانكها از جمله بانك ملت ندارد و قابل اظهارنظر نيست البته قانون بودجه سال جاري فروش انشعاب اقساطي را مورد حكم قرار داده كه بر همان اساس عمل ميشود.
2ـ در بند 2ـ23ـ4 با توجه به هزينههاي سرسامآور ايجاد تاسيسات و شبكههاي جمعآوري فاضلاب و لزوم ساماندهي فاضلاب مشتركين آب، مقرر گرديده كليه مشتركين نسبت به اخذ انشعاب فاضلاب اقدام نمايند تا نسبت به بهرهبرداري بهينه از شبكه فاضلاب اقدام و از آلودگي محيط زيست و به خصوص آبهاي زيرزميني جلوگيري شود و به علت اهميت موضوع در قوانين مختلف در اين خصوص مقرراتي به تصويب رسيده و از جمله بندهاي (ذ) و (د) تبصره 16 قانون بودجه سالهاي 1382 و 1383 به شركتهاي آب و فاضلاب اجازه داده شده نسبت به وصل انشعاب كليه مشتركين اقدام نمايد و هزينه آن را به صورت اقساط و درج در قبوض آنان اخذ نمايد. بنابراين مقنن به شركتهاي آب و فاضلاب اجازه داده رأساً نسبت به وصل انشعاب فاضلاب واحدها اقدام نمايد و اين الزام قانوني است. با عنايت به مراتب فوق نظر به اينكه مستند ابرازي توسط شاكي به هيچ وجه مبتني بر صحت نيست و متني مجعول است، لذا تقاضا دارد ابتدا شاكي احضار و از وي توضيح خواسته شود، چرا متن مستند دادخواست را به صورت گزينشي و به ميل خود نوشته و به نحوي ارائه كرده است كه القاء شبهه كند و در ثاني چون متن مستند دادخواست اصالت ندارد تا روشنشدن اين موضوع رسيدگي امر در هيأت عمومي وجاهت ندارد و تقاضاي روشن شدن اين موارد را بدواً دارد. شوراي محترم نگهبان نيز به موجب نظريههاي شماره 37439/30/88 مورخ 1388/12/1 و 18802/30/85 مورخ 1385/10/7، نظريه فقهاي معظم شورا را در خصوص بندهاي 2ـ23ـ4 و 1ـ32ـ4 آييننامه مبني بر عدم مغايرت با موازين شرعي را اعلام داشته است.
هيأت عمومي ديوان عدالت اداري در تاريخ فوق با حضور رؤسا و مستشاران و دادرسان عليالبدل شعب ديوان تشكيل و پس از بحث و بررسي و انجام مشاوره با اکثريت آراء به شرح آتي مبادرت به صدور رأي مينمايد.