-
شماره انتشار در روزنامه رسمی :19089
-
تاریخ انتشار در روزنامه رسمی :1389/6/23
راي هيأت عمومي ديوان عدالت اداري شماره هـ/87/368 ،مورخ 1389/6/17
تاريخ: 1389/5/18 شماره دادنامه: 196ـ197ـ 212
کلاسه پرونده: 87/368، 88/499، 689
مرجع رسيدگي: هيأت عمومي ديوان عدالت اداري.
شکات: 1ـ شرکت سازه درياي عماد به مديريت آقاي نعيم سبحاني 2ـ شرکت توليدي سيمان طاق به وکالت آقاي محمدرضا مددي 3ـ شرکت مهندسي آذر پژوهان انديش با وکالت آقاي عباس اوجايي.
موضوع شكايت و خواسته: ابطال نامه شماره 3507ـ211 مورخ 1384/9/21، مديرکل دفتر فني سازمان امور مالياتي.
گردشکار: شکات به شرح دادخواست تقديمي اعلام داشتهاند، بسياري از قراردادهاي منعقده فيمابين وزارتخانهها و موسسات دولتي با اشخاص حقيقي يا حقوقي در امورات فني به صورت EP, PC و يا EPC بوده به اين نحو که خريد تجهيزات و کالا به همراه ساير خدمات اجرايي از جمله ساخت و نصب بر عهده پيمانکار ميباشد. در اين قراردادها مبالغ مربوط به خريد تجهيزات و کالا و مبالغ مربوط به ساخت و نصب به طور جداگانه تعيين ميگردد. بنابراين بايد در اين گونه قراردادها مبالغ مربوط به خريد تجهيزات و کالا از شمول ماليات عليالحساب موضوع ماده 104 قانون ماليات هاي مستقيم معاف باشد و مفاد ماده 104 قانون مالياتهاي مستقيم و اصلاحيههاي بعدي آن و آگهيهاي موضوع تبصره 5 الحاقي به ماده مزبور که حق الزحمه و کارمزد مصرح در ماده 104 و آگهيهاي مزبور را مشمول ماليات عليالحساب دانسته مستند درخواست اعلام کردهاند. از طرفي ديگر وفق تبصره 2 ماده 107 همان قانون، در عمليات پيمانکاري آن مبلغ قرارداد که از طريق خريد داخلي يا خارجي به مصرف خريد لوازم و تجهيزات ميرسد مشروط بر آنکه در قرارداد يا اصلاحات و الحاقات بعدي آن مبالغ لوازم و تجهيزات به طور جدا از ساير اقلام قرارداد درج شده باشد از پرداخت ماليات معاف خواهد بود. مضاف بـر اينکه براساس قانون ماليات بر ارزش افزوده مصوب 1387/4/3، مجلس شوراي اسلامي، عرضه کالا و تجهيزات از سوي توليدکنندگان، يک بار در مرحله فروش، مشمول ماليات موضوع اين قانون (3% قيمت فروش) ميگردد. در حالي که متاسفانه سازمان امور مالياتي کشور بر خلاف موارد قانوني معنونه و روش مندرج در تبصره 5 ماده 104، طي بخشنامه شماره 59657 مورخ 1387/6/20، مبالغ مربوط به خريد تجهيزات و کالا را نيز در قراردادهاي (EP ،PC ، EPC)، مشمول ماليات ماده 104 دانسته است. لذا بخشنامه فوقالذکر از دو جهت مغايرت آن با مفاد ماده 104 قانون مالياتهاي مستقيم و اصلاحيههاي بعدي آن و مغايرت با روش مندرج در تبصره الحاقي به ماده 104 قانون، خلاف قانون ميباشد و متقاضي ابطال آن ميباشد. مديرکل دفتر حقوقي سازمان امور مالياتي کشور در پاسخ به شکايت شاکي طي لايحه شماره 43358/212/د مورخ 1388/6/17، ضمن ارسال تصوير نظريه شماره 40909/211/د مورخ 1388/5/24، دفتر فني مالياتي اعلام داشته است، نظر به اينکه، مدلول نامه شماره 3507ـ211 مورخ 1384/9/21، موضوع خواسته شاکي، مخالف با اصول کلي حقوقي مربوط به مالياتهاي تکليفي و ماده104 « قانون مالياتهاي مستقيم» مصوب 1366 با اصلاحيههاي بعدي نبوده و مرجع صادرکننده آن (دفتر فني مالياتي) نيز، در حدود صلاحيت قانوني و وظايف اداري خود بابت رفع ابهام از مقررات و مسايل فني مالياتي و جهت پاسخ به استعلام به عمل آمده در خصوص کسر 5% ماليات عليالحساب مقرر در مادهي 104 قانون مالياتهاي مستقيم، نامه مورد شکايت شاکي را به عنوان اداره کل امور مالياتي استان خوزستان صادر کرده و هيچ گونه تجاوز يا سوء استفاده از اختيارات يا تخلف در اجراي قوانين مالياتي يا ديگر مقررات و قوانين کشور ننموده است. با توجه به اصل حقوقي مالياتي « برتري ماهيت قراردادها بر شکل و ظاهر قراردادها» و اصل حقوق « برتري اراده حقيقي متعاملين» قرارداد مورد استناد شاکي، مشمول مقررات قانوني و قواعد حقوقي « شرايط عمومي و اختصاصي پيمان» ميباشد و احکام خاصهي بيع بر آن جاري نيست. از اين رو، مشمول مقررات ماده 104 « قانون مالياتهاي مستقيم» قرار گرفته و نامه شماره 3507ـ211 مورخ 1384/9/21 دفتر فني مالياتي، نيز به موارد حقوقي و مالياتي ياد شده، توجه داشته است. لذا از اين حيث، شکايت شاکي محکوم به رد ميباشد. مديرکل دفتر فني مالياتي و قراردادهاي بينالمللي سازمان امور مالياتي کشور نيز در پاسخ به شکايت مـذکور، اعلام داشته است، 1ـ طبق حکم ماده 104 قانون مالياتهاي مستقيم مصوب 1366و اصلاحيههاي بعدي آن، به طور کلي وجوهي که بابت امور مصرح در ماده موصوف و عناوين اضافه شده در اجراي تبصره 5 آن توسط اشخاص صدر ماده ياد شده پرداخت ميگردد، کارفرمايان (پرداختکننده وجوه) مکلفند در هر پرداخت پنج درصد (5%) آن را به عنوان عليالحساب ماليات مودي (دريافتکننده وجوه) کسر و ظرف مهلت مقرر به حساب اداره امور مالياتي ذيربط واريز نمايند. 2ـ خريد کالا (محصولات ساختهشده مشخص) به طور معمول و از طريق فرآيند خريد و فروش که با صدور فاکتور صورت ميگيرد مشمول حکم کسر پنج درصد عليالحساب ماليات ماده مذکور نميباشد. ليکن در مواقعي که پرداخت وجوه بابت سفارش ساخت به همراه تهيه مواد اوليه و ارائه برخي خدمات مصرح در ماده فوقالاشعار صورت ميپذيرد وجوه فوق با توجه به ماهيت مالياتهاي تکليفي قابل تفکيک به هر عنوان نبوده و مشمول کسر 5% عليالحساب ماليات نسبت به کل وجوهي که بابت قرارداد در هر پرداخت صورت ميگيرد خواهد بود و قانونگذار به جهت ويژگيهاي مالياتهاي تکليفي از جمله عليالحساب و غيرقطعي بودن ماليات پرداختي، استرداد وجوه مذکور و يا احتساب آن به عنوان ماليات پرداخت شده را به موجب تبصره 3 ماده 105 و ماده 159، در موقع محاسبه ماليات بر درآمد عملکرد پيمانکار پيشبيني نموده است. 3ـ در قياس موضوع با ساير احکام مالياتهاي تکليفي مقرر در فصلهاي قانون مالياتهاي مستقيم ميتوان به حکم صريح تبصره 2 ماده 107 قانون مذکور مربوط به پيمان کاران اشخاص حقوقي خارجي اشاره نمود مبني بر اينکه « در مورد عمليات پيمان کاري موضوع بند (الف) اين ماده در صورتي که کارفرما، وزارتخانهها و شرکتهاي دولتي يا شهرداريها باشند، آن قسمت از مبلغ قرارداد که از طريق خريد داخلي يا خارجي به مصرف خريد لوازم و تجهيزات ميرسد مشروط بر آن که در قرارداد يا اصلاحات و الحاقات بعدي آن مبالغ لوازم و تجهيزات به طور جدا از ساير اقلام قرارداد درج شده باشد از پرداخت ماليات معاف خواهد بود.» بنابراين، به استناد اصل 51 قانون اساسي « هيچ نوع مالياتي وضع نميشود مگر به موجب قانون، موارد معافيت و بخشودگي و تخفيف مالياتي به موجب قانون مشخص ميشود» و به موجب مقررات ماده 104 قانون مزبور مجوزي در خصوص قابل تفکيک بودن وجوه پرداختي در قـراردادهاي مورد بحث مشابه آنچه در تبـصره مذکور اشاره شده، مقرر نگرديده است. هيأت عمومي ديوان در تاريخ فوق با حضور رؤسا و مستشاران و دادرسان عليالبدل شعب ديـوان تشکيل و پـس از بحث و بررسـي و انجام مشاوره با اکثريت آراء به شرح آتي مبادرت به صدور رأي مينمايد.