-
شماره انتشار در روزنامه رسمی :19035
-
تاریخ انتشار در روزنامه رسمی :1389/4/17
راي هيأت عمومي ديوان عدالت اداري شماره هـ/89/101 ،مورخ 1389/4/13
تاريخ: 1389/3/10 شماره دادنامه: 90 کلاسه پرونده: 89/101
مرجع رسيدگي: هيأت عمومي ديوان عدالت اداري.
شاكي: آقاي حجت اله رودباراني.
موضوع شکايت و خواسته: اعلام تعارض آراء صادره از شعب 15 و 16 ديوان عدالت اداري.
گردشکار: الف ـ شعبه شانزدهم ديوان در رسيدگي به پرونده کلاسه 87/801 موضوع شکايت آقاي حجتاله رودباراني به طرفيت سازمان تأمين اجتماعي شعبه يک استان مرکزي و به خواسته تقاضاي صدور حکم بازنشستگي به لحاظ اشتغال در کارهاي سخت و زيـانآور طي دادنـامه شماره 2437 مورخ 1387/9/9 به شرح آتي مبادرت به صدور رأي نموده است: با توجه به مجموع اوراق پرونده و لايحه دفاعيه اداره مشتکيعنه که اظهار داشته است خواهان از تير ماه 1362 لغايت مرداد ماه 1384 به مدت 8153 روز (22 سال و 4 ماه) سابقه اشتغال متناوب و ناپيوسته در شرکت تعاوني سفيد بال اراک را دارا ميباشد و در تاريخ 1383/7/1 مشاراليه فرم تقاضاي بررسي و احراز اشتغال در کارهاي سخت و زيانآور را تکميل و به کميته استاني تشخيص مشاغل سخت و زيانآور تسليم نموده و کميته استاني شغل مندرج در رديف 3 تقاضا را (شغل کشاورزي و مرغداري) سخت و زيانآور تشخيص داده است و مستنداً به بند يک جزء (ب) قانون اصلاح تبصره 2 الحاقي به ماده 76 قانون اصلاح مواد 72 و 77 و تبصره ماده 76 قانون تأمين اجتماعي مصوب 1380/7/14 مجمع تشخيص مصلحت نظام که مقرر داشته است افرادي که حداقل 20 سال متوالي و يا 25 سال متناوب در کارهاي سخت و زيانآور اشتغال داشته باشند و در هر مورد حق بيمه مدت مزبور را پرداخته باشند، ميتوانند تقاضاي مستمري بازنشستگي نمايند و حسب بند 3 ماده 14 آييننامه اجرايي قانون موصوف اين قبيل بيمهشدگان به صرف ارائه درخواست بازنشستگي مجاز به ترک کار نبوده و ميبايد احراز شرايط و استحقاق آنها جهت بازنشستگي پيش از مـوعد در کارهاي سخت و زيانآور رسماً از سـوي سازمان تأمين اجتماعي به آنها ابلاغ شود و سپس ترک کار نمايند و با بررسي به عمل آمده مشخص شده آقاي حجت اله رودباراني رئيس هيأت مديره شرکت موصوف ميباشد نه به عنوان کارگر شاغل در شرکت يادشده و اينکه حق بيمه همه کارگران شاغل در شرکت تعاوني سفيد بال موتآباد همانند ساير بيمهشدگان به ماخذ 30درصد مزد و حقوق به سازمان تأمين اجتماعي پرداخت شده است يعني 3درصد بيمه بيکاري را پرداخت نکردهاند و اين بدان معني است که خود کارفرما که البته آقاي رودباراني رئيس هيأت مديره آن است وقوف کامل داشته است که آقاي رودباراني کارگر محسوب نميشود تا 3 درصد حقوق بيمه بيکاري بابت وي به سازمان پرداخت شود و همچنين بر خلاف ادعاي خواهان که مدعي شده شخصاً به کارهاي کشاورزي و مرغداري مشغول بوده است، بر اساس ليستهاي کارکرد ارسالي از شرکت که البته خود آقاي رودباراني نيز در مقام کارفرما آن را تاييد کرده است، کارگران مختلفي در دورههاي گوناگون در شرکت به کشاورزي و مرغداري اشتغال داشتهاند. فلذا مشاراليه خود به عنوان کارگر شاغل نبوده است، زيرا شغل اصلي وي رئيس هيأت مديره بوده است. عليهذا با توجه به موارد معنونه دعوي مطروحه را غير وارد تشخيص و حکم به رد شکايت تقديمي صادر و اعلام نموده است. ب ـ شعبه پانزدهم ديوان در رسيدگي به پرونده کلاسه 84/2347 و 85/2404 موضوع شکايت آقاي غلامرضا هاشمي به طرفيت سازمان تأمين اجتماعي شعبه يک اراک به خواسته اعتراض به نظريه شماره 82458 مورخ 1384/8/8 و گزارش مورخ 1384/7/25 کارشناسان سازمان تأمين اجتماعي طي دادنامه شماره 3163 و 3158 مورخ 1386/12/13 به شرح آتي مبادرت به صدور رأي نموده است: با توجه به محتويات پرونده اداره کل طرف شکايت طي لايحه شماره 1306 مورخ 1385/5/12 اجمالاً اعلام نموده است، شاکي از آبان ماه 1357 لغايت مرداد ماه 1384 داراي 8450 روز (23 سال و يک ماه و 20 روز) سابقه پرداخت حق بيمه در شرکت لوشان و شرکت تعاوني سفيدبال اراک ميباشد و در تاريخ 1383/7/1 تقاضاي بررسي مشاغل خود در کميته استاني تشخيص مشاغل سخت و زيانآور را نموده که کميته مذکور شغل وي را با ادعاي کارگر کشاورزي شرکت تعاوني سفيد بال اراک سخت و زيانآور تشخيص داده است و به استناد نظريه مذکور تقاضاي برقراري مستمري بازنشستگي پيش از موعد در کارهاي سخت و زيانآور نموده کـه بازرسان سازمان به شرکت تعاوني سفيدبال مراجعه و طبق بررسيهاي انجامشده مشخصشده شاکي مديرعامل شرکت مذکور و خود کارفرما ميباشد در حالي که در فرم تقاضاي بررسي مشاغل سخت و زيانآور مدعي شده شغل وي کارگر کشاورزي مرغداري است و شغل وي غير سخت و زيانآور ميباشد. بنابه مراتب پيش گفتار به نظر اين شعبه ديوان مدافعات اداره مشتکيعنه محکوم به رد است. اولاً، تشخيص شغل سخت و زيانآور به عهده کميته استاني موضـوع مواد 8 و 9 آييننامه اجـرايي بند 5 جزء (ب) ماده واحده
قانون اصلاح تبصره 2 الحاقي ماده 76 قانون اصلاح مواد 72 و 77 و تبصره ماده 76 قانون تأمين اجتماعي و الحاق 2 تبصره به ماده 76 ميباشد و سازمان تأمين اجتماعي فقط يکي از اعضاي آن ميباشد. ثانياً، به موجب بند 4 ماده 14 آييننامه مذکور با احراز شرايط استفاده از بازنشستگي پيش از موعد بيمه شده سازمان مکلف به برقراري مستمري وي از تاريخ ترک کار ميباشد. ثالثاً، تمسک سازمان به بند 3 ماده 14 آييننامه به انجام بازرسي از کارگاه مشمول قانون سخت و زيانآور موضوعيت نداشته زيرا شرايط استحقاق بيمهشده جهت بازنشستگي پيش از موعد فقط در کميته استاني موضوعيت دارد. رابعاً، در صورتي که سازمان به نظريه کميته استاني معترض باشد، ميتواند اعتراض خود را در کميته حفاظت فني مطرح نمايد نه اينکه بطور يک جانبه رأي کميته استاني را بلااثر نمايد. خامساً، بنابه اعلام رسمي مديرکل تعاون استان مرکزي اعضاء شرکتهاي تعاوني توليد خويش فرما بوده و کليه امور مربوط به پرورش مرغداري و کشاورزي را رأساً انجام ميدهند، لهذا دعوي مطروحه وارد تشخيص و حکم به ابطال نظريه شماره 82458 مورخ 1384/8/8 و گزارش مورخ 1384/7/25 کارشناسان سازمان تأمين اجتماعي و نتيجتاً برقراري مستمري بازنشستگي پيش از موعد در کارهاي سخت و زيانآور براي شاکي صادر و اعلام مينمايد. هيأت عمومي ديوان عدالت اداري در تاريخ فوق با حضور رؤسا و مستشاران و دادرسان عليالبدل شعب ديوان تشکيل و پس از بحث و بررسي و انجام مشاوره با اکثريت آراء به شرح آتي مبادرت به صدور رأي مينمايد.