عنـوان قانون شامل: باشد. و عنوان یا متن قانون شامل: باشد. و موضوعات آن شامل: باشد. بازه زمانی تصویب از تاریـخ: تا تاریـخ: تنظیم گردد.

نظريه اداره حقوقي

قتل طفل ناشي از زنا در صورتيکه والدين طبيعي او مسلمان باشند حکم اسلام را خواهد داشت 0 بنابراين و با توجه به اطلاق و عموم قانون مجازات اسلامي مصوب سالي 1370 قتل ناشي از زناي زن و مرد مسلمان همان حکم قتل مسلمان و ديه آن را دارد 0 با توجه به اينکه اولا در مورد ديه طفل متولد از زنا بين فقها اختلافست باين نحو که عده اي مانند ابن ادريس گفته اند که ولد الزنا ديه ندارد زيرا ديه مخصوص مسلم و کافر ذمي است و ولد الزنا معلوم نيست که حکم مسلمان يا کافر ذمي يا غير ذمي را دارد و اصل برائت ذمه قاتل از پرداخت ديه است 0 عده اي ديگر گفته اند که اگر طفل متولد از زنا را مسلماني اسير کند حکم مسلم را پيدا ميکند ولي اگر مسلماني او را اسير نکند حکم غير مسلم را دارد بعضي ديگر مانند صاحب کشف اللثام، گفته اند که طفل متولد از زنا در حکم مسلم است زيرا کل مولود يولد علي الفطره ... و بنابراين فرقي با طفل متولد از نکاح يا شبهه ندارد (جواهر الکلام کتاب ديات بعضي ديگر مانند حضرت امام خميني قدس سره الشريف فرموده اند اگر طفل متولد از زنا بعد از رسيدن به حد تميز اظهار اسلام نمايد مانند ساير مسلمين است و اگر، بسن تميز نرسيده باشد در ديه او ترديد است (جلد 2 تحريرالوسيله صفحه 559 مسئله 29) ثانيا- ولد الزنا در بعضي از موارد از قبيل ارث ملحق به زاني نيست يعني نه از زاني ارث ميبرد و نه به او ارث ميدهد و از اين حيث بکلي بيگانه و، اجنبي محسوب ميشوند اما در بعضي ديگر از موارد حکم فرزند و خواهر و برادر و ساير اقارب مشروع را دارد مانند حرمت و جواز نکاح، باين معني که ازدواج زاني با طفل متولد از زنا و يا ازدواج آن طفل با فرزندان زاني که خواهر يا برادر او محسوب ميشوند حرام است و موانع نکاح بهمان نحو که در طفل متولد از نکاح صحيح جاريست در طفل متولد از زنا نيز جاريست و ظاهرا در اين مورد اختلافي نيست قانون (مدني هم در اين مورد در ماده 1045 تصريح ميکند به اينکه: نکاح با اقارب نسبي ذيل ممنوعست اگر چه قرابت حاصل از شبهه يا زنا باشد، . 1...2...3...الخ... ، ثالثا ـ مسلم است که طفل از جهت اسلام و کفر تابع والدين است 0 بنابراين با توجه به اينکه طفل متولد از زنا از جهت حرمت و حليت نکاح، مسلما فرزند زاني و برادر يا خواهر فرزندان مشروع زاني ميباشد محققاً بايد از جهت اسلام و کفر هم تابع آنان باشد و در اين مورد بدون ترديد تبعيت از والدين در اسلام و کفر اولي و اقوي است از تبعيت از اسير کننده 0