-
شماره انتشار در روزنامه رسمی :17819
دادنامه
شماره 846 الي 843
هيئت عمومي ديوان عدالت اداري
مورخ 1384/12/21
شماره دادنامه: 843 - ابطال ماده 2 بند (ب) ماده 5، تبصره 5 ماده 7 و ماده 8 اصلاحيه آييننامه اجرائي قانون ابطال اسناد و فروش رقبات، آب و اراضي موقوفه موضوع تصويب نامه شماره 37127/ت22905ه مورخ 1380/8/13 هيأت وزيران.
شماره هـ/80/470 1385/2/2
تاريخ: 1384/12/21 شماره دادنامه: 843 الي 846
كلاسه پرونده: 80/470، 83/635 و 751، 84/51
مرجع رسيدگي: هيأت عمومي ديوان عدالت اداري.
شاكي: آقايان 1ـ فريبـرز ميرزاحسابي توليت موقوفه حاجمحمدحسين خزانه 2ـ رحيم رشادي ناظر استصوابي موقوفات مسجد امام خميني (ره) اصفهان 3ـ هاشم اميني 4 ـ ابوطالب رضائي.
موضوع شكايت و خواسته: ابطال ماده 2 بند (ب) ماده 5، تبصره 5 ماده 7 و ماده 8 اصلاحيه آييننامه اجرائي قانون ابطال اسناد و فروش رقبات، آب و اراضي موقوفه موضوع تصويب نامه شماره 37127/ت22905ه مورخ 1380/8/13 هيأت وزيران.
مقدمه: شكات به شرح دادخواستهاي تقديمي اعلام داشتهاند،
1ـ قانون ابطال اسناد فروش رقبات آب و اراضي موقوفه در تاريخ 1371/11/25 مطابق تبصره 2 نسبت به كليه املاك مزروعي كه در اجراي قانون اجازه تبديل به احسن و واگذاري دهات و مزارع موقوفات عام مصوب 1350/1/29 و ساير مراحل اصلاحات ارضي به زارعين منتقل و بين آنان تقسيم شده با صراحت تمام تعيين تكليف و مقرر داشته كه اين اراضي به زارعين مربوطه اجاره داده شود و در صدر ماده واحده نيز اسناد مالكيت صادر شده غيرمشروع را باطل اعلام داشتـه. متـأسفـانه در تصـويبنامه مورد شكايت بنـد (ب) مـاده 5 آييننامه را به نحوي اصلاح كردهاند كه موقوفات مزروعي مشمول اصلاحات ارضي زمان طاغوت را نيز مانند ساير موقوفات شامل مقررات پيشبيني شده در ماده 2 آييننامه اصلاحي دانسته كه اين اصلاح يعني ايجاد شرايط تشريفات جديد براي موقوفات مزروعي و فراتر از اصل قانون ميباشد و برخلاف شرع اجراي مقررات اصلاحات ارضي را مشروعيت داده است.
2ـ در تصويبنامه مورد اعتراض تبصره5 به ماده7 آيين نامه سابق اضافه شده و مدت اجاره را ده سال معين كردهاند و به عبارت ديگر مدت اجاره را كه طبق ماده 468 و 469 قانون مدني از اركان عقد اجاره است به صورت يك طرفه معين و بر ادارات اوقاف و متوليان موقوفات تحميل كردهاند و حال آنكه طبق موازين شرعي و بديهي ترين مسائل حقوقي و از جمله ماده 190 قانون مدني براي صحت هرمعامله قصد و رضاي طرفين شرط اساسي صحت معامله است و چون اجاره از جمله معاملات ميباشد و تحميل مدت اجاره به موجر (موقوفات) و بدون جلب رضايت ميباشد. ضمن اينكه در بعضي از وقفنامهها حداكثر مدت اسناد اجاره قيد گرديده متولي حق تخلف از مفاد وقفنامه را ندارد.
3 ـ در آييننامه مورد شكايت ماده 8 آييننامه قبلي را اصلاح و احداث هرگونه اعياني و باغ در اراضي موقوفه توسط زارعان را بدون پرداخت پذيره مجاز دانستهاند. اين ماده نيز بر خلاف حقوق شرعي و قانوني موقوفات است زيرا،
اولاً طبق ماده 13 قانون تشكيلات و اختيارات سازمان اوقاف و امور خيريه وجوه حاصله از محل پذيره و اهدائي نظير اجاره بهاي رقبات، موقوفات و از عوايـد هر موقوفه محسوب گرديـده و بـايستي به مصارف مقـرر در وقفنامـه بـرسد.
ثانياً، شوراي محترم نگهبان طبق نظريه شماره 107 مورخ 1374/3/8 وصول پذيره و اهدائي را كه جزو مصرف عوايد موقوفه است تجويز و همچنين نظر مستند رأي هيأت عمومي ديوان به موجب دادنامه شماره 126 مورخ 1374/7/29 قرار گرفته و ماده 7 آييننامه نحوه و ترتيب وصول پذيره و اهدائي ماده13 آييننامه اجرائي قانون تشكيلات و اختيارات سازمان اوقاف و امور خيريه از نظر معافيت دستگاههاي دولتي از پرداخت پذيره را فسخ نموده شرعاً مجاز نداشته است و با اين ترتيب بر وصول پذيره تأكيد فرمودهاند. بنابراين ماده 8 آييننامه هيأت وزيران كه معافيت از پرداخت پذيره را براي زارعان مجاز دانسته و حتي به آنها حق داده است كه نسبت به اعيانيهاي مستحدثه بدون اجازه متولي سند مالكيت دريافت و آنها را در توثيق و ترهين قرار دهند مغاير ماده 13 قانون و نظريه فقهاي محترم شوراي نگهبان و رأي هيأت عمومي ديوان عدالت اداري است. با عنايت به مراتب ابطال ماده2، بند ب ماده5، تبصره5 ماده7 و ماده8 تصويبنامه شماره 37127/ت22905ه مورخ 1380/8/13 هيأت وزيران مورد تقاضا است.
معاون دفتر امور حقوقي دولت در پاسخ به شكايات مذكور طي نامه شماره18955 مورخ1384/5/29 اعلام داشتهاند، ماده2، بند(ب) ماده5 تصويبنامه مورد شكايت به موجب تصويبنامه شماره 67447/ت28302ه مورخ 1381/12/28 و تبصره5 ماده7 نيز به موجب تصويبنامه شماره 69626/ت30268ه مورخ 1382/11/23 اصـلاح شده است.
دبير محترم شوراي نگهبـان در خصـوص ادعـاي مغـايرت ماده 8 آييننامه اجرائي قانون ابطال اسناد و فروش رقبات، آب و اراضي موقوفات طي نامه شماره 14566/30 مورخ 1384/11/25 اعلام داشتهاند، ماده مذكور خلاف موازين شرع دانسته شد زيرا با توجه به اينكه احداث و ايجاد اعيان مذكوره در اينگونه اراضي خارج از محدوده اجاره است. فلذا انجام آن بدون كسب اجازه از اداره اوقاف يا متوليان آنها خلاف موازين شرع ميباشد، بالتبع نپرداختن پذيره اراضي (اصلاحيه ماده 8 آييننامه اجرائي) نيز خلاف موازين شرع است.
هيأت عمومي ديوان عدالت اداري در تاريخ فوق با حضور رؤساي شعب بدوي و رؤسا و مستشاران شعب تجديدنظر تشكيل و پس از بحث و بررسي و انجـام مشـاوره با اكثريت آراء به شرح آتي مبادرت به صدور رأي مينمايد.