-
شماره انتشار در روزنامه رسمی :17551
-
تاریخ انتشار در روزنامه رسمی :11/3/1384
دادنامه
شماره 25
هيئت عمومي ديوان عدالت اداري
مورخ 1384/1/28
-
شماره هـ/81/362 1384/2/31
تاريخ: 1384/1/28 شماره دادنامه: 25 كلاسه پرونده: 81/362
مرجع رسيدگي: هيأت عمومي ديوان عدالت اداري.
شاكي: انجمن صنفي شركتها و مؤسسات مسافربري شمال خراسان.
موضوع شكايت و خواسته: ابطال تصميمات شماره 37895 مورخ 1379/10/18 معاون حقوقي و امور مجلس رياست جمهوري (بند الف) و شماره 5073/42 مورخ 1379/12/28 هيأت عالي نظارت وزارت بازرگاني.
مقدمه: شاكي به شرح دادخواست تقديمي اعلام داشته است، به موجب رأي شماره 118 مورخ 1372/6/27 شركتها و مؤسسات حمل و نقل از مقررات قانون نظام صنفي مستثني شده، معالوصف دفتر حقوقي رياست جمهوري طي نامه شماره 37895 مورخ 1379/10/18 و هيأت عالي نظارت وزارت بازرگاني نيز طي نامه شماره 5073/42 مورخ 1379/12/28 شركتها و مؤسسـات مذكور را مشمول قانون نظام صنفي دانسته و به تبع آن اداره بازرگاني و مجمع امور صنفي شهرستان بجنورد طي نامه شماره 5105 مورخ 1381/9/3 اين مؤسسات را ملزم به اخذ پروانه كسب از مجمع امور صنفي نموده كه مغاير با رأي شماره 118 مورخ 1372/6/27 هيأت عمومي ديوان عدالت اداري ميباشد. با عنايت به مراتب مطروحه استدعاي رسيدگي و صدور حكم بر ابطال تصميم معاونت حقوقي و امور مجلس رياست جمهوري و تصميم هيأت عالي نظارت وزارت بازرگاني را دارد. مديركل امور اصناف و بازرگانان و دبير هيأت عالي نظارت وزارت بازرگاني در پاسخ به شكايت مذكور طي نامه شـماره 5363/42 مـورخ 1381/11/5 اعلام داشـتهاند، 1ـ در سال 1367 وزارت راه و ترابري با استناد به بند 13 ماده 7 قانون تغيير نام وزارت راه به وزارت راه و ترابري مصوب سال 1353، مؤسسات و بنگاههاي حمل و نقل بار و مسافر (حمل و نقل جادهاي) را كه داراي ضوابط صنفي و اتحاديه مستقل بودند منحـل و به لحـاظ اينكه بنـد 13 ماده 7 قانون مذكور را (مستنداً به تبصره يك ذيل ماده 2 قانون نظام صنفي) قانون خاص تلقي نموده لذا صنف حمل و نقل جادهاي را مستثني از قانون عام نظام صنفي اعلام كرده و عملاً اتحاديه صنف مذكور منحل و امور مربوطه را تحت سرپرستي سازمان حمل و نقل و پايانههاي كشور قرارداد. متعاقب آن نيز هيأت عالي نظارت بر سازمانهاي صنفي كشور در جلسه مورخ 1367/2/7 خود مؤسسات فوقالذكر را از شمول قانون نظام صنفي مستثني محسوب نمود. 2ـ پس از آن با توجه به مشكلات ايجاد شده در مورد نحوه فعاليت و نظارت بر مؤسسات مذكور، اتحاديه صنف مؤسسات حمل و نقل تهران طي دادنامه شماره 118 مورخ 1372/6/27 شكوائيهاي نسبت به تصميم اتخاذ شده به آن هيأت ارسال نمود و متعاقب آن مجمع امور صنفي صنوف توزيعي و خدماتي تهران و اتحاديه صنف مسافربريهاي تهران نيز با انجام مكاتباتي با معاونت حقوقـي و امور مجلس رياست جمهوري و همچنين دبيرخانه هيأت عالي نظارت خواستار نقض نظريه وزارت راه و ترابري و مصوبـه هيأت عالي نظارت شدند كه نهايتاً معاونت حقوقـي و امور مجلس رياست جمهوري بـه شرح بند الف نامه شماره 37895 مورخ 1379/10/18 اظهار نظر نمودند. 3ـ بنابراين استناد وزارت راه و ترابري به بند 13 ماده 7 قانون تغيير نام وزارت راه و ترابري مصوب سال 1353 با توجه به عموميت ماده 2 قانون نظام صنفي نميتوانست موجبي براي مستثني بودن صنف مسافربري از شمول قانون نظام صنفي تلقي گشته و از مصاديق تبصره يك ذيل ماده 2 محسوب گردد. زيرا، در بند 13 ماده 7 قانون تغيير نام وزارت راه و ترابري صريحاً مقرر گرديده در مورد صدور پروانه تأسيس مؤسسات ترابري مراجع صلاحيتدار ( در اين مورد مرجع صالحه اتحاديه و ساير سازمانهاي صنفي ميباشند) مكلفند قبلاً نظر وزارت راه و ترابري را در تأسيس اينگونه مؤسسات جلب نمايند لذا مراتب مجدداً در جلسه مورخ 1379/12/3 هيأت عالي نظارت مطرح و مفاد بند 11 صورتجلسه مورخ 1367/2/7 هيأت لغو و بر شمول قانون نظام صنفي بر فعاليت واحدهاي مزبور را مورد تأكيد و تصويب قرار داد و مقرر گرديد كليه اتحاديههاي صنفي مؤسسات حمل و نقل كه قبلاً در شهرهاي كشور موجوديت داشته و پس از خروج فعاليت اين قبيل واحدها از شمول قانون نظام صنفي غير فعال گرديده بودند، مجدداً فعال و ساماندهي شوند. وليكن قبل از تحصيل پروانه كسب از اتحاديه، مجوز فعاليت را ابتداً از سازمان حمل و نقل و پايانههاي كشور اخذ و سپس از اتحاديه صنف مربوطه پروانه كسب دريـافـت دارنـد. عليايحال رد شكايت مطروحه مورد درخواست ميباشد. معاون دفتر امور حقوقي دولت در پاسخ به شكايت شاكي اعلام داشتهاند، 1ـ هر چند بموجب قوانين متعددي از جمله قانون تغيير نام وزارت راه و ترابري (مصوب 1353) و قانون اخذ بهاي خدمات انجام شده توسط وزارت راه و ترابري (مصوب 1368) صدور پروانه فعاليت ونظارت بر نحوه فعاليت مؤسسات حمل و نقل جادهاي به وزارت راه و ترابري محول شده است، اما وجود مقررات مذكور به منزله مقررات خاص صنفي براي اينگونه مؤسسات تلقي نشده و موجب استثناي اين مؤسسات از قانون نظام صنفي به موجب حكم تبصره يك ماده (2) آن قانون نميگردد. به علاوه وجود مقرراتي راجع به لزوم استفاده از صورت وضعيت مسافربري و بارنامه (موضوع قانون الزام شركتها و مؤسسات ترابري جادهاي به استفاده ازصورت وضعيت مسافري و بارنامه مصوب 1368) و يا احكامي در خصوص جرايم رانندگان متخلف از مقررات حمل بار در جادهها (موضوع ماده 14 اصلاحي قانون نحوه رسيدگي به تخلفات و اخذ جرايم رانندگي مصوب 1376) نميتواند به عنوان قوانين خاص صنفي براي اين مؤسسات تلقي و موجب استثناي آنها از شمول حكم ماده (2) قانون نظام صنفي تلقي گردد، زيرا عليالاصول نظام صنفي مبين چگونگي اداره امور صنفي توسط نظامات و تشكلهاي صنفي است و اختيارات حكومتي دستگاههاي دولتي در عرض آنها نيست. بنابراين مؤسسات حمل و نقل جادهاي معاف از قانون نظام صنفي نميباشند. 2ـ بر خلاف آنچه كه شاكي در دادخواست خود عنوان نمودهاند اساساً رأي شماره (118) مورخ 1372/6/27 هيأت عمومي ديوان عدالت اداري متضمن حكمي مبني بر استثناي شركتها و مؤسسات حمل و نقل جادهاي از مقررات قانون نظام صنفي نميباشد و بالتبع نظـريه شماره 37895 مورخ 1379/10/18 معاونت حقوقي و امور مجلس رئيس جمهور و نامه هيأت عالـي نظارت وزارت بازرگاني نيز از اين جهت مغايرتي با رأي اخيرالذكر ندارد. هيأت عمومي ديوان عدالت اداري در تاريخ فوق با حضور رؤساي شعب بدوي و رؤسا و مستشاران شعب تجديدنظر تشكيل و پس از بحث و بررسي و انجام مشاوره با اكثريت آراء بشرح آتي مبادرت به صدور رأي مينمايد: